Zoe Dumitrescu Busulenga (Maica Benedicta de la Varatec) 
„Per total nu  m-am gandit niciodata la mine. Nu m-am socotit o persoana atat de  importanta incat sa ma privesc ca pe un obiect demn de contemplat. M-am  vazut pe bucati. Iar opiniile pe bucati erau foarte diverse, raportat la  functia pe care o indeplinea fragmentul acela din mine. ...Cand eram  copil, eram foarte timida. Dupa parerea mea eram si foarte cuminte. Ma  socoteam putin nedreptatita. In jurul meu erau copii foarte frumosi  (verisoarele mele) care-mi dadeau complexe inca de atunci. Cu vremea  mi-au mai trecut complexele. De toate nu am scapat insa nici pana azi.  De cel mai grav, de timiditate, mai ales de timiditatea in public, nu  m-am vindecat. In intreaga mea cariera universitara faceam puls peste 90  la fiecare curs si la fiecare seminar, ori de cate ori  le vorbeam studentilor. Si aveam pana la sase ore pe zi. Eram  inclestata, crispata, de fiecare data. Pe masura ce vorbeam, sub  inraurirea ideilor care se succedau in mintea mea, aceasta stare se  risipea. Tot din pricina conceptiilor mele despre ce ar trebui sa fie  nobletea unui fizic nu m-am dus la mare decat dupa 50 de ani, cand am  zis ca nu mai sunt femeie, sunt un obiect, deci ma pot expune. Am avut  insa sansa (consolarea mai degraba) ca studentii mei se atasau foarte  mult de mine. Asta era un medicament pentru complexele mele. Inaintea  sfarsitului trebuie sa recitesc marile carti ale literaturii universale.  ...Reusesc sa stabilesc foarte usor punti de comunicare cu oamenii. Vin  inca la mine oameni foarte tineri. Unii au legatura cu filologia, cei  mai multi nu. Am legaturi foarte stranse cu Asociatia Studentilor  Crestini Ortodocsi. In ultimii 4-5 ani aproape ca m-am stabilit la  Manastirea Varatec. Stau acolo cel putin opt luni pe  an. Respir in acel loc sacralitate. Vin tineri, si de la Teologie, si  calugari, si ma viziteaza. Preocuparile mele au incetat sa mai fie  exclusiv literare, au devenit si legaturi spirituale. Il caut pe  Dumnezeu. ....Cei care ma viziteaza acum il cauta si ei. Unii, dintre  calugarii mai varstnici, dintre preoti, L-au si gasit. Sunt pe calea  unei nadejdi. Asa si reusesc sa ies din contingent. Altfel n-as putea sa  traiesc cu usurinta in atmosfera actuala. Pentru ca formatia mea este  de umanist, de carte, de cultura, asa cum o intelegeam pe vremuri noi,  intelectualii. Aveam niste modele, pe care am incercat sa le urmam,  scara de valori era cumva fixata. Traiam intr-o lume sigura, in masura  in care cultul valorilor stabile iti poate da tie sensul unei  stabilitati. ...Azi, pentru mine personal, pentru cei putini ramasi din  generatia mea, spectacolul lumii contemporane este dezarmant. Ma simt  intr-o mare nesiguranta, pentru ca  toata tabla de valori in care am crezut s-a zguduit. N-as vrea sa spun  ca s-a si prabusit. Suntem insa nelinistiti, putin nedumeriti, suntem si  tristi; ceea ce se petrece pe planeta nu-ti da senzatia unei linistiri  iminente. Ce se intampla acum seamana cu perioada prabusirii Imperiului  Roman, dar acele zguduiri erau provocate de venirea lui Iisus: era  inlocuita o pseudo-spiritualitate cu spiritualitatea adevarata. Dar cine  vine la noi astazi? Ai zice ca mai degraba vine Antihristul, nu  Mantuitorul. Nadajduiesc ca omenirea sa-si revina din aceasta clipa de  orbire, care cam dureaza. Opere care nu se mai citesc, lucrari muzicale  care nu se mai canta... ...Exista si o criza a culturii. Ma uit la  programele Universitatilor. Nu mai gasesc nici urma de greaca, de  latina. Respectul pentru clasici nu mai exista. Nu ne intereseaza  trecutul, numai prezentul. Iar asta ne taie radacinile. O lume fara  radacini este o lume fara morala. Se  vorbeste putin si despre intelectualii dintre cele doua razboaie  mondiale. Sunt nume care nu se mai pronunta, opere care nu se mai  citesc, lucrari muzicale care nu se mai canta. Exista un fel de  indiferenta fata de trecut. Lumea a inceput sa uite sa vorbeasca, pentru  ca nu mai citeste. ...Din fericire, mai sunt cativa scriitori din cei  vechi. Nu stiu in ce masura mai sunt ei productivi. Primesc foarte multe  carti, mai cu seama poezie. Sunt autori noi foarte tineri. Ma intreb  insa de ce nu mai scriu cei vechi - D. R. Popescu, Breban, Balaita. Acum  apar nume noi. Se fac tot felul de ciudatenii in numele  postmodernismului. Am incercat sa aflu ce este postmodernismul. I-am  intrebat pe ei. N-au fost in stare sa-mi raspunda. E o arta din cioburi -  totul este faramitat - mi s-a spus. Dar Spiritul are o facultate: aceea  de integrare, de a face din fragmente o totalitate. Asta au facut  clasicii. Azi am senzatia ca traim procesul invers - ne  diseminam, ne risipim. ...Eu nu inteleg un lucru: cand e atata  frumusete intreaga pe lume, cum pot sa ma duc sa ma uit la firimituri,  cand eu am bucuria integrala a frumusetii? Si, daca faramitam  frumusetea, cum vom mai putea face drumul invers? Credeti ca de la  manele ne vom mai putea intoarce la Johann Sebastian Bach? ...De la  Freud incoace s-a produs o mutatie: s-a pus sexul in locul capului. Asta  e tristetea cea mai mare. Vedeti, la noi, la romani, exista o cuviinta.  Anumite cuvinte nu se pronuntau - nu erau niste tabu-uri, dar exista o  pudoare. Acum "cuviinta", cuvantul acesta, a disparut din dictionar.  ...Nu am prejudecati de nici un soi, dar felul in care ne purtam ucide  frumusetea. "Trupul este cortul lui Dumnezeu", a spus Pavel. Ce facem  noi cu el? il expunem, ca pe o bucata oarecare de carne. E cumplit.  Cumplit e si ceea ce s-a intamplat cu relatiile dintre femei si barbati.  Dupa parerea mea, aici s-a  savarsit o crima. Fiorul primei intalniri, dragostea, asteptarea  casatoriei, toate astea au disparut. Ce se intampla cu noi? Eram un  popor de tarani cu frica lui Dumnezeu. La sat inca s-au mai pastrat  bunele obiceiuri. Oamenii nu sunt bantuiti de patima carnii care se  expune. Nu se vorbeste urat, si asta e bine. Mantuitorul este in noi, e  lumina necreata, si noi il pironim cu fiecare cuvant al nostru, rau sau  murdar. ...Pentru mine, marea poezie a fost intotdeauna baia de  frumusete in care m-am cufundat cand am avut nevoie de intrarea in alta  dimensiune. Poezia tine, dupa parerea mea, de partea cea mai ascunsa,  cea mai intima a fiintei noastre. Poezia echivaleaza aproape cu o  rugaciune. In poezie te cufunzi pentru a te intoarce cu frumusete. In  rugaciune intri pentru a te integra absolutului. ...Pentru ca intram in  zona computerului, am pierdut placerea de a citi. Eu sunt un cetatean al  Galaxiei Gutenberg. Umanismul  culturii se sprijina pe lectura, nu pe imagini fugitive. Lectura iti  lasa popasurile necesare pentru reflectie, pentru meditatie. Pierderea  obisnuintei lecturii este pericolul cel mai mare care ameninta planeta,  pentru ca slabeste intelectul, puterea de gandire, si te face sa uiti  limba. Chiar si eu, dupa ce am stat cinci ani in Italia, la intoarcere a  trebuit sa pun mana pe Eminescu si pe Sadoveanu, ca sa-mi refac limba.  ...Moartea pentru mine inseamna eliberarea de acest trup. Trecerea in  lumea celor vii. Lepadarea acestui trup vremelnic si trecerea in lumea  celor vii. Nadajduiesc. Daca merit. Asta numai Mantuitorul stie." 
Zoe Dumitrescu Buşulenga 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu